Saturday, March 03, 2012

Birim Konumlandırma


Düşman birimlerini çevrelemenin (flanking) arkasındaki temel düşünce, düşmana mümkün olan tüm açılardan saldırarak, saldırıda avantajlı duruma geçmektir.  Birim kompozisyonunuz ve birimleriniz konumlandırma şekliniz, birimleriniz düşman tarafından çepeçevre kuşatıldığı zaman alacağınız zararın büyüklüğünü belirlemede etkili olacaktır. Aşağıdaki başlıklardan çeşitli birim konumlandırma biçimleri ve bunların,  düşman tarafından kuşatılmanız üzerine olan etkisi konusunda bilgilere ulaşabilirsiniz.




Birim Konumlandırma ve Düşman Birimleri Çevreleme
10 Stalker ile 1 kere mi, yoksa 1 Stalker ile 10 kere mi saldırmayı tercih edersiniz şeklinde bir soru soracak olursak, eminim büyük bir çoğunluğun cevabı “10 Stalker ile 1 kere saldırmak” olacaktır. 1 Stalker’ın düşman birimleri ile karşılaştığında saniyede verdiği hasar (damage per second/DPS) minimum olacakken, düşman birimlerinden snaiyede alacağı hasar miktarı (DPS) maksimum düzeyde olacaktır. Bu nednele düşman birimlerini mmkün olduğunca fazla ünite ile çevreleme saniyede vereceğiniz hasar (DPS) konusunda size avantaj sağlarken, düşmanın size verebileceği hasarı azaltacaktır.

StarCraft II’de birimlerinizi temel olarak dört farklı biçimde konumlandırabilirsiniz. Bu konumlandırma biçimleri içbükey, dışbükey, dağınık (spread) ve topuz (ball) konumlandırma olarak isimlendirilebilir.

İçbükey Konumlandırma
Ordu konumlandırma biçimleri arasında en saldırgan olanı, içbükey konumlandırmadır.  Yay biçiminde konumlandırılan üniteler yarıçapı olarak düşünebileceğiniz merkezde noktasında ulunan birime odaklanarak saldırıda bulunabilir. İçbükey kuşatma ile  merkez noktasında bulunan birimlere maksimum hasarı verirken düşmanın, içbükeyin alt ve üst noktalarından saldırması halinde, her seferinde tek bir birime saldırması sonucunda, saniyede verdiği hasar miktarı maksimum olacak ve ordunuzu kısa bir sürede eritebilecektir.

İçbükey biçimde konumlanmış bir orduya arkadan saldırılması halinde, içbükeyi oluşturan uç birimlerin menzil dışında kalması sonucunda, bu biçimde konumlanmış bir orduya saniyede verilecek hasar miktarı yüksek düzeyde olacaktır. Yine de verilecek olan hasar, içbükey konumlanmış bir orduya yayın üst ve alt noktalarından saldırılması halinde verilecek hasar kadar fazla değildir.

İçbükey  konumlanmış ordulara karşı Colossus, oldukça etkili bir silahtır. İçbükey konumlanmış bir orduya karşı savaşa girmeniz halinde, Colossus’larınızı içbükeyin merkezinden uzakta tutarak, bu şekilde konumlanmış ordulara karşı maksimum hasarı verebilirsiniz.

Dışbükey Konumlandırma
İçbükey ordu konumlandırmaya göre, daha savunmaya yönelik bir konumlandırma biçimidir. İçbükey konumlandırmada olduğu gibi, yayın alt ve üst uç kısımları saldırıya açık zayıf kısımlardır. Dışbükey ordu konumlandırma, savaş sırasında daha fazla mikro gerektiren bir konumlandırma biçimidir. StarCraft II’deki varsayılan ordu konumlanma biçimi dışbükey konumlanmadır. Zealot ve zerglingler gibi menzili olmayan yer birimleri arasındaki savaşlarda, ordu hasar gücünün aynı olduğunu varsaydığımız durumlarda, içbükey olarak konumlandırılmış olan ordular, bu konumlandırma biçiminin saldırgan doğası gereği genellikle daha avantajlı konumdadır. Buna rağmen yine de mikro yeteneğinizi kullanarak, dışbükey olarak konumlanmış ordunuzla eşit hasar gücüne sahip orduları almanız mümkündür.
İçbükey - Dışbükey Konumlandırma


Dağınık Konumlandırma
Dağınık konumlandırmanın en işe yaradığı durumlar, ordunuzda alan hasarı nedeniyle kendi birimlerinize de hasar veren birimlerin (seige tank vb…) bulunduğu durumlardır. İçbükey ve dışbükey konumlandırma da,  kendi birimlerinize hasar verebilecek alan hasarı etkisi olan birimleriniz olması halinde etkili bir konumlandırma biçimi olsa da, dağınık konumlandırmanın Ultralisk gibi alan hasarı veren, menzilsiz birimler üzerindeki etkisi kesinlikle tartışılamaz.

Dağınık biçimde konumlandırılmış orduların (kare bir alan içerisinde ordunun dağıtıldığını varsayarsak) doğası gereği zayıf bir saldırı noktası olmadığından dolayı, bu orduları kuşatarak veya çevreleyerek saldırmak oldukça zordur. Çok sayıda Zealot veya çok sayıda Marauder ile dağınık konumlandırılmış ordulara saldırılarak başarılı sonuçlar elde edilebilir. Bunun yanında dağınık konumlandırma Baneling birimlerine karşı da etkili bir konumlandırma biçimidir.

Topuz Konumlandırma
Topuz konumlandırmaya yatkın birimler arasında Marine’ler, Marauder’lar ve Zergling’ler yer almaktadır. Söz konusu konumlandırma biçimi dairenin iç kısmında kalan birimlerin saldırıya uğrama riskini azalttığından dolayı, savunmaya en yatkın konumlandırma biçimi olarak adlandırılabilir. Bu konumlandırma biçimi, alan etkisi hasarı veren birimlere karşı kullanılmaması gereken konumlandırma biçimlerinden biridir. Bu konumlandırma biçiminin en yaygın uyarlamalarından biri de Ölüm Topu’dur.

Topuz konumlandırma biçiminde, ağır olarak adlandırılabilecek Marauder gibi birimler dairenin dışında tutulurken, daha hafif olan Marine gibi birimler dairenin iç kısmında yer almalıdır. Bu aynı zamanda alan hasarı verebilen (baneling, seige tank, infestor) ünitelerin ani saldırılarına karşı, daire içerisinde bulunan hafif ünitelerin korunmasını sağlarken, saniyede verdiği hasar miktarı yüksek olan birimlerin düşmana erken saldırmasına olanak sağlar.

Topuz biçiminde konumlanmış ordulara karşı etkili birimlerden diğer biri de uzun menzili olan birimlerdir. Uzun menzile sahip birimlerle topuz biçiminde konumlanmış ordulara vurkaç taktiği uygulanarak büyük hasarlar verilebilir.
Topuz Konumlandırma - Protoss Ölüm Topu


Arazi Kullanımı
Birim konumlandırmada yararlanacağınız en önemli unsurlardan biri de arazinin doğal yapısıdır. Örneğin dar bir geçitte konumlandırarak Zergling’ler tarafından etrafının kuşatılmasına izin vermediğiniz Zealot’larınızı daha uzun süre hayatta tutabilirsiniz. Bunun yanında, yüksek zeminler de düşman ordularına karşı büyük avantajlar sağlayabilmektedir. Örneğin savaş anında, Raven tarafından yüksek zemine konumlandırılacak auto turret’lar ile rakibin Zergling’lerini avlarken, yüksek zeminde bulunan ve rakip tarafından görülmeyen High Templar’larınızla, rakibinizin Marine’lerine korkulu anlar yaşabilirsiniz. Uçan birimlerle, rakibinizin yüksek zemin avantajını ortadan kaldırmanız mümkündür.  Arazi kullanımına dair örnekler daha çoğaltılabilir. Örneğin, Colossus’larınızla menzilsiz ünitelere yüksek zemin avantajını kullanarak korkulu dakikalar yaşatabilirken, Seige Tank’larınızla yüksek zeminden rakibinizin mineral hattındaki işçilerini avlayabilirsiniz.

Duman ve yüksek otların bulunduğu haritalarda birimlerinizi saklayarak, rakibe sürpriz saldırılar gerçekleştirebilirsiniz.
Arazi Kullanımı - Birim Özelliklerini Kullanarak Avantaj Sağlama


Ölüm Topu
Ölüm topu, tüm saldırı birimlerinin bir arada olması nedeniyle, sadece büyüklüğü ile değil, hasar gücü ile de haritada karşısına çıkan her binayı, birimi kısa sürede ezip geçebilecek olan orduları tanımlamak için kullanılan bir terimdir. Bu tanımlama en çok Protoss ve Zerg orduları için kullanılmaktadır. Rakip, bu orduları kendi ölüm toplarıyla savunarak dağıtabilir ya da üs değiş tokuşu ile kısa sürede tüm binalarınızı ortadan kaldırarak oyunu sonuca götürebilir.

No comments: